חוסר בויסות רגשי אצל מבוגרים וילדים- מה אפשר לעשות?

September 11 2023spiderus_admin

ויסות רגשי מתאר את האופן שבו כל אדם מתמודד עם רגשות מסוגים שונים, כך לדוגמא: כיצד הוא מתמודד עם כעס, כיצד הוא מתמודד עם תסכול, עם חוסר במצב רוח, עם חרדה או עצב. ישנם מצבים שבהם אדם סובל מקושי בוויסות הרגשי. הקושי המדובר יכול לבוא לידי ביטוי בשלבים שונים בחיים בדרכים שונות.

אצל ילדים קושי בוויסות רגשי יכול לבוא לידי ביטוי בהתנהגויות כגון: בכי מרובה, כעס לא פרופורציונלי, תגובות קיצוניות כאשר הם עייפים או נדרשים לבצע משימה שאינם מעוניינים בה. אצל מבוגרים התגובות יהיו פחות קיצוניות, אך עדיין יידרש מהם להשקיע לא מעט בכדי שלא להתפרץ בקלות, לא להגיב בצורה לא פרופורציונאלית בסיטואציות שונות ועוד.

איך מזהים קשיים בוויסות החושי

אם אתם תוהים כיצד יודעים שלילד יש קושי בוויסות הרגשי, הרי שמדובר על מצב שבו הילד מתקשה לנהל את הרגשות שלו ובהתאם לכך הוא גם מתקשה לווסת את הרגשות לו. בין התסמינים שניתן לראות אצל ילד הסובל מקושי בוויסות הרגשי ניתן למצוא: בכי ממושך, התפרצויות זעם, התרגשות בלתי נשלטת, שינויים חדים במצב הרוח, קושי בהבנת הרגשות של אדם אחר, תחושה של חוסר אונים, התנהגות אלימה או תוקפנית ועוד.

לרוב רגשות כמו כעס, חרדה ותסכול הם רגשות טבעיים ביותר. הם מאפשרים לכל אדם לשמור על עצמו ולסמן את הגבולות שלו. יחד עם זאת, כאשר הרגשות הללו לא מווסתים ילד או מבוגר יכולה להתנהג בצורה לא מקובלת לרבות לנקוט באלימות או תוקפנות כאשר הוא נדרש לבצע פעולה שאיננו מעוניין או שאומרים לו דבר שמכעיס אותו ועוד.

חשוב לדעת כי התנהגויות חריגות אשר נובעות מקשיים בוויסות החושי עלולים להשפיע על האדם במישור החברתי, במישור התעסוקתי ואצל ילדים גם במישור הלימודי.

איך מתמודדים בצורה נכונה עם קושי בוויסות רגשי?

גם ילדים, גם בני נוער וגם מבוגרים, יכולים ללמוד כיצד לנהל את ההתנהגות שלהן ואת הרגשות שלהם באמצעות אסטרטגיות שונות. כמובן שהם ידרשו טיפול מתאים בכדי ללמוד את האסטרטגיות הללו וליישם אותן בפועל. ניתן לבחור טיפול רגשי מותאם לכל ילד או מבוגר בהתאם למצבו.

חשוב כהורים ללמד את הילדים להשתמש במילים לצורך ביטוי הרגשות שלהם. כאשר ילד לומד לדבר את הרגשות שלו, לבטא בצורה מדויקת מה הוא מרגיש בכל רגע נתון, יהיה לו קל יותר לווסת את עצמו מבחינה רגשית.

גם כמבוגרים אשר חווים חוסר בוויסות רגשי, כדאי מאוד לדבר על כל נושא הרגשות. חשוב להציף רגשות שונות שעולות בכם טרם הם מביאים אתכם למצב של חוסר איזון.

כמובן שכדאי מאוד לטפל בוויסות רגשי בצורה נכונה. אם אתם סובלים מקושי בוויסות רגשי ואתם מתגוררים בחיפה, כדאי שתחפשו פסיכולוג בחיפה המתמחה בטיפול בקשיים מעין אלה בצורה הטובה ביותר.

Share:

infodescontos

הישארו מעודכנים